tävlingstermin 2010

hejhej

kollade just in tävlingsterminen 2010:) kommer bli ett bra år med mycket tävlingar för lilla gubben och mej! sååå kul!!

jaja ska säga vilka jag kan/vill vara med på:

Februari
- 20, följa med som medhjälpare till bella i boden, lokal tävling ponny.
- 21 lokal tävling häst LD + LC(90cm och 1m) i boden, bella följer som medhjälpare.
Mars
-
7, tolktävling norrfjärdens 4h, med mamma och hampus som ska försvara deras 1:a plats sen förra året!
- 13-14, lokal/regionala tävlingar för häst i luleå(inga regionala klasser), LD + LC??, ingen  propotion ute ännu.
- 28, distansritt norrfjardens 4h, förra året viveka och wilma, i år ??? inte klart ännu.  
April
- 16-18, lokal/regionala tävlingar för häst i kiruna, LD + LC??, långresa??? ingen propotion ute ännu. 
Maj
- 29-30, lokal/regionala tävlingar för häst i jokkmokk, LD + LC??, ingen propotion ute ännu. 
Juni
- 11-12, lokal/regionala tävlingar för häst i boden, LD + LC??, ingen propotion ute ännu. 
- 16, sommarhoppet norfjärdens 4h. ett måste varje år!:)
Juli
- 31-1, lokal/regionala tävlingar för häst i överkalix, LD + LC??, ingen  propotion ute ännu. 
Augusti
 15, höstdressyr??!?! norrfjärdens 4h. aldrig tävlat en dressyrtävling!!! någonsin!!!
- 27-28, lokala tävlingar för häst i älvsbyn, LD + LC??, ingen propotion ute ännu. tvådagars tävling
September
- 4, lokala tävlingar för häst i haparanda, LD + LC??, ingen propotion ute ännu. 
- 11-12, lokala tävlingar häst/ponny i luleå(norrskenet), LD + LC, ingen propotion ute ännu. tvådagars tävling
-18, norrfjärdenshoppet norrfjärdens 4h, maskeradhoppning?? ett måste varje år!

Oktober
- 30-31, lokal/regionala tävlingar för häst i luleå, LD + LC, ingen  propotion ute ännu. 

så ser min tävlingssäsong ut, självklart kommer jag utesluta några, inge bra om han får tävla för mycket. men mycket bra träning både för mej och nisse att komma på ställen vi aldrig tidigare tävlat! som ni ser så ligger vissa ställen längre bort å dom räknas bort fortast om jag ska välja bort några. 

jag kan inte tävla regionala tävlingar för nisse och jag har ingen licens för det, nisse har inte ens någon licens och om jag ska köpa en till honom så kostar det ca. 1000kr. sen behöver man ju inte stressa för mycket i onödan. jag accepterar att vi inte kan hoppa 1.20 eller inte tävla och hoppa bana på 1.10, sen har jag ju oxå höjdskräck för hinder! 
 
sen har jag inte räknat med klubbtävlingar på prk eller om det finns andra tävlingar jag är intresserade av att vara med, man måste alltid tänka på att en tävling kan bli inställd eller flyttad av olika orsaker! sen kanske jag måste jobba eller blir sjuk som gäller både mig och nisse, att jag inte kan ta mig till tävlingen(hoppas på körkort när jag fyller år i maj!) , ingen medhjälpare(johanna är skylldig mej en tävling;P sen ska jag och bella hjälpa varandra på tävlingar för vi tävlar nästan aldrig samma dag).

men måste säga att det som är kul med tävlingar är att få planera, att man blir nervös och får spagetti i både ben å armar(kanske inte bästa sporten å få det!), sen träffar man jättesnälla människor hela tiden på tävlingsplatserna, känner inte så ofta att jag bara vill vinna, vinna, vinna. jag är jätteglad om någon snäll å glad människa vinner över mig! bara man har roligt och inte skadar sig eller hästen. håller ni med mig?? sen är det kul hur folk ofta imponeras av hur duktig nisse är, där är fördommarna å spökar hon folk, som om varmblod inte alls kan hoppa eller nå sånt! det är en lögn!

det negativa med tävlingar är, tidskrävande, närvositet såklart, komma ihåg mycket(typ banan!!!), rese + tävlingskostnad.

år 2009 så var vi på några tävlingar, men långt ifrån så många som det är i år! det har självklart gått upp å ner!
tänkte lägga upp bilder på tävlingar förra året! har inte från alla(tror jag) :)


Klubbtävling PRK inte säker om det var i februari
åkte av en klass:p


i maj tävlade vi lokala klasser i boden, felfri i LD(bed. A)
debuterade LC, gick jättebra tills jag red fel väg:) alltså
utesluten pga, felridning


klubbtävling på prk i maj igen, LD åkte av just efter mållinjen,
bestämde mig för astt inte hoppa LC den dagen, för osäkerheter
med sadeln.

i augusti var de dags för sommarhoppet i norrfjärden som
är varje år. 2:a i 60 cm. sen varfri höjd var jag av storhästarna
3:a, dock 2:a i 90 cm 1:a i 90 blev en ponny:) slog mej med hela
10 sek i omhoppningen! där för att vinna! en rolig dag! dock inte för bella!


i september var det norrfjärdenshoppet i norrfjärden, varje
år det med! bilden från utklädningshoppningen, jag och nisse var
en ängel och abbe å bella en djävul! jag och bella var båda 0:a
men vi kom 2:a med våran tid. i Ackumulatorhoppningen kom jag 7:a
det pga. tiden. var felfri men red inte så snabbt att jag hann ikapp
ponnyerna. dock osäker med en placerande över mig, rev inte det
ekipaget ett hinder?? :/



Tävling i luleå, två dagar, var inte felfri någon av dagarna på
LD och LD+5. dock bara slarv. insåg under tävlingens första
dag att jag MÅSTE rida fortare inte för att vinna utan för att det
blir "säkrare" och bättre språng! kom 6:a i LC första dagen, jag red
bra grundomgången, men omhoppningen var nisse själv stjärna!
jag satt och styrde honom bara! andra dagen en usel dag på LC
klassen, vi knäckte en bom på framhoppningen som gjorde nisse
rädd för att hoppa. efter 2 hinder på banan så svbröt jag, vilket jag INTE
ångarar. en kall helg! inte igen! om det blir ute de här året så åker vi
inte dit!


klubbhoppning prk, LD 0:a grundomgången, rev sista hindret i
omhoppningen:/ LC avfallning=utesluten.

sen är det ju mindre tävlingar som jag inte har bilder från dom är:

- prf hoppning grans. 3:a i en lägre klass, sen uteslutning efter ett antal hinder på 1 m klassen
- prf hoppning vitsand, nisse såg en travhäst och blev galen. han ville inte hoppa och verkade glömt hur man gjorde! lägre klassen så tog vi oss igenom felfritt men var en katastrof! kom 2:a. högre klassen 90cm så for stiglädret igen! blev arg(inte på nisse) och gick ut från banan arg som ett bi. domaren förvånad^^,
- norrskenet(luleå), första tävlingen efter långt uppehåll från hoppningen, knappt hoppat på hela sommaren (1 gång). LD felfri(bed A), 4 fel i LC, nisse superfin!

kan inte komma på fler nu!
har dååååligt minne! men ni får påminna mig om det är något jag glömt:)

hoppas vi syns på tävlingsbanorna i sommar!

puss och kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0