Hemma idag också...

hejhej alla!

jag hoppas ni tycker om att läsa min blogg:)

Idag har jag varit hemma. min hosta hade blivit sämre på morgonen, men märker ju att jag blir mycket bättre under dagen och mycket sämre på morgonen. Men i morgon far jag! det måste jag, känner att jag missar massor av att vara hemma.

I kväll kommer hovslagaren så att nisse kan på nya skor och jolly ska bara verkas(till mina bloggläsare som inte kan nå om hästar betyder det att man skär och filar bort sånt som har vuxit för långt på hoven, ungefär som med naglar. nisse kommer ju självklart oxå verkas före vi skor om honom). men före hovslagaren kommer så ska jag nog ta en lugn ridtur i skogen(rider oftast i skogen). ska ju träna i morgon så de är ju inte så bra om han får stå för mycket, även om nisse inte påverkas av att stå nån dag i veckan. men i morgon ska vi hoppa bana så vill att han ska va pigg och fräsh. nu har han ju börjat få kraftfoder igen så då är han ju pigg och glad(brukar ändå alltid bli pigg när han ska hoppa på prk). just nu får han 1 skopa(10dl tror jag) groov och 1 skopa betfor, det var typ 4 år sen han fick betfor, annars har vi bara haft groov och nu i våras fick kan extra groov och kraft energi och b-vitamin(han såg riktigt risig ut och var inte alls i form! sen blev han skitfin). sen till våren kommer han att få b-vitamin igen för det hjälpte faktiskt när han tappar vinterpålsen:P 

många klipper(rakar) sina hästar men de gör inte vi. vi rider i ridhus 1 gång i veckan och vi använder knappt täcke på vintern. bara om de är svinkallt osv. många mycker oxå att det är såååå fult med vinterpäls, men det var nån(kommer inte ihåg vem) som sa att nisse fick en fin vinterpåls. om jag skulle raka nisse skulle jag inte raka bort mycket. och man behöver ju inte raka skit kort heller. tycker det ser fult och onormalt ut. jag har sett 1 häst som jag verkligen tycker passade med rakat. men vet inte vem det var... så alla nu som läser det här som har häst osv som tycker om rakat ska inte bli arg eller ledsen på mig för det är min personliga åsikt. många gör det ju oxå av en anledning och inte för att det är snyggt. alla i min ridgrupp har rakat typ och jag brukar inte kolla på deras ponnyer/hästar och tänka; guuuud va fult med rakat! det är ju så vanligt i dag att ingen bryr sig.

jag kommer ihåg första gången jag uppnmärksammades på att rolk rakade sina hästar. jag var kanske 10-11år och var på en tävling på vargbacken. jag satt med några tjejer och sa "kolla va fult att ha rakad häst" eller nå i den stilen. då vände sig en tjej till mig och sa"min häst är rakad". guuud va jag skämdes!


om man inte verkar hovarna så ser dom ut så här tillslut!
http://www.horseway.se/hovvard.htm






puss och kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0